چاپ کردن این صفحه

پایان ناباروری نزدیک است

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

تنها زمانی که پدر و مادر با گریه‌های فرزندانشان می‌خندند، لحظه تولد نوزاد است. شیرین‌ترین لحظه‌ای است که شاید حسرت آن بر دل برخی زوجین است.
در کشور ما حدود ۴ میلیون زوج برای این لحظه شاید ثانیه شماری می‌کنند. آن‌ها درد ناباروری دارند، دردی که علاوه بر حرف و حدیث دیگران و گرانی هزینه‌های دارو و درمان باید صبور هم باشند چرا که استمرار در درمان یکی از گزینه‌های پاسخ گرفتن در درمان است.
به مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا که بروید زوجین زیادی هستند که شاید برای چندمین بار مراجعه داشته اند و هنوز به دنبال کورسوی امیدی برای در آغوش کشیدن فرزندشان هستند.
دکتر افسانه شه بخش عضو هیئت علمی پژوهشگاه درمان ناباروری ابن سینا می‌گوید: پس از یک سال از اقدام زن و شوهر اگر بارداری اتفاق نیفتد باید برای درمان ناباروری اقدام شود این درحالیست که برای زنان ۳۵ ساله و بالاتر و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند این مدت را باید به شش ماه کاهش داد و مداخلات پزشکی را در نظر گرفت.
وی گفت: سن زن می‌تواند تأثیر زیادی در توانایی برای بچه دار شدن داشته باشد، با افزایش سن به خصوص بعد از سن ۳۵ سال به بعد این شانس کاهش می‌یابد. برای یک خانم سالم در سنین ۲۰ یا اوایل ۳۰ سالگی، احتمال بارداری در هر ماه ۲۵ ٪ -۳۰ ٪ است. اما در ۴۰ سالگی یک زن، احتمال حاملگی به ۱۰ ٪ یا کمتر می‌رسد.
متخصصان کشورمان در زمینه درمان ناباروری همگام و در برخی موارد پیشتر از متخصصان دیگر کشور‌ها هستند بطوریکه در درمان ناباروری در منطقه سرامد و در درمان بیماری‌های مادرزادی جنین رتبه سوم جهانی را دارند.
دکتر سمیه کاظم نژاد جنین شناس و مدیر گروه مهندسی بافت پژوهشگاه درمان ناباروری ابن سینا یکی از محققان موفقی است که به درمان ناباروری برای بانوانی که تخمدان‌های ضعیف دارند اشاره می‌کند.
وی می‌گوید کسانی که بافت رحم یا تخمدان ضعیف دارند با استفاده از سلول‌های بنیادی شانس بارداری آن‌ها از ۱۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته است.
دکتر کاظم نژاد می‌افزاید:کاهش ذخیره تخمدانی با بالا رفتن سن رخ می‌دهد و سلول‌های بنیادی با توانمندی بالایی که در تکثیر و تمایز دارند، قادر هستند این عارضه را ترمیم کنند. خون قاعدگی یک منبع غنی از سلول‌های بنیادی است که به آسانی در هر دوره (سیکل) قاعدگی از دست می‌رود، این در حالی است که علاوه بر دسترسی آسان ماهیانه و عدم تهاجمی بودن روش جمع آوری خون قاعدگی، سلول‌های بنیادی مشتق از این منبع توانایی تکثیر و تمایز فوق‌العاده‌ای دارند.
وی خاطر نشان می‌کند: با تولید این فرآورده سلولی زیستی در کشورمان، برای زوجین نابارور با صرف هزینه‌های کمتر نسبت به سایر روش‌های کمک باروری، امکان استفاده از این روش درمانی نوین فراهم می‌شود و بسیاری از زوج‌هایی که به علت مشکلات مالی از فرزندآوری منصرف می‌شوند، به استفاده از این محصول سلول درمانی تشویق خواهند شد.
وی ادامه می‌دهد: از طرفی استفاده از این محصول زیستی، با افزایش تعداد و کیفیت تخمک‌های بالغ در تخمدان و نیز افزایش ضخامت اندومتر، شانس وقوع بارداری خودبه خودی در زوجینی که از این چنین اختلالاتی رنج می‌برند، افزایش خواهد یافت.
این جنین شناس خاطرنشان می‌کند: تزریق این فرآورده سلولی همچنین موجب بهبود شرایط محیط تخمدانی و نیز شرایط لانه گزینی جنین می‌شود و در نتیجه درصد موفقیت در روش‌های پیشرفته کمک باروری مانند IVF به دنبال سلول‌درمانی افزایش می‌یابد.
در کارآزمایی بالینی این روش (سلول درمانی) که ۹۰ زوج شرکت داشتند ۲۰ زوج بعد از این درمان بطور خودبخود بدون مداخلات پزشکی بارداری رخ داد لذا جای امیدواری است که با پیشرفت علم و تخصص و توانمندی متخصصان کشورمان دیگر زوجی حسرت فرزند به دل نداشته باشد هر چند نیاز به حمایت این خانواده‌ها بیش از پیش باید مورد توجه باشد و حمایت بیمه‌ها بصورت گسترده اجرایی شود تا غمی دیگر بر غم‌های این زوجین افزوده نشود. این حمایت علاوه بر شادی دل خانواده‌ها می‌تواند با افزایش جمعیت سرعت سالمندی کشورمان را کاهش دهد.

خواندن 437 دفعه

رسانه