اخبار

آخرین اخبار و اطلاعات مرکز و ناباروری

بارداری و واکسیناسیون کرونا

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

بارداری و واکسیناسیون کرونا
زنان باردار از گروه‌های در معرض خطر هستند. این روز‌ها که سرعت واکسیناسیون بیشتر شده است بانوان باردار یا کسانی که قصد بارداری دارند بر دو راهی زدن یا نزدن واکسن مانده اند که قدرت کدامیک بیشتر است، فواید تزریق یا عوارض نزدن.
دکتر زهره داوودی مقدم متخصص و جراح زنان و مدیر گروه متخصصان زنان مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما در پاسخ به این سوال که آیا بانوان باردار می‌توانند واکسن بزنند می‌گوید: درباره کرونا هنوز دانسته‌ها کامل نیست و نمی‌توان به یقین صد در صد گفته‌ای را تاکید کرد، اما بر اساس مقالات سازمان بهداشت جهانی و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت میتوان گفت افرادی که قبل از بارداری هستند مثل افراد عادی یعنی همان واکسن‌هایی که برای افراد عادی مجاز است می‌توانند بزنند و تا وقتی دز دوم را نزدند اجازه بارداری ندارند. این افراد دو هفته بعد از دومین دز می‌توانند اقدام به بارداری کنند.
دکتر داوودی مقدم ادامه می‌دهد: به همه خانم‌های باردار توصیه می‌شود که واکسن بزنند، اما اگر کسی تمایل نداشت اجباری نیست، اما باید اطلاعات کافی را در اختیار ان‌ها قرار داد.
وی می‌گوید: خانمی که باردار است، دوازده هفته اول را باید اجازه دهیم سپری کند، چون به صورت مینیاتوری همه اعضا‌ی جنین در حال شکل گیری است و دوره حساسی است. پس از هفته دوازدهم می‌توانند واکسن بزنند.
این متخصص و جراح زنان و زایمان برای کسانی هم که واکسن زده و باردار شده اند، توصیه می‌کند: این افراد نیاز به سقط درمانی ندارند، چون ناهنجاری تاکنون دیده نشده، اما بابت احتیاط باید غربالگری‌ها و سونوگرافی‌ها با دقت انجام شود اگر این گروه یک دز را گرفته اند باید صبر کنند ۱۲ هفته اول بارداری رد شود و بعد دز دوم را بزنند.
دکتر داوودی با تاکید بر اینکه در سه ماهه آخر- خطری که این ویروس دارد برای مادران باردار نسبت به سه ماهه اول و دوم بیشتر است می‌افزاید:از هفته ۲۸ به بعد موقعیت حساسی برای بارداری است واکسن مصونیت قطعی نمی‌دهد و نباید تصور کرد که دیگر مبتلا نمی‌شوند باید حتما شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت شود.

پاسخ به سوالات بارداری و کرونا با کد ۴ سامانه ۴۰۳۰
مدیر گروه متخصصان زنان مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا توصیه می‌کند: بانوان بارداری که واکسن زدند یا نزده اند اگر کرونا گرفتند باید سریع به مراکز بهداشت مراجعه کنند و یا با کد ۴ با ۴۰۳۰ تماس و راهنمایی بگیرند.
نکته جالبی که دکتر داوودی مقدم در باره مادران باردار عنوان می‌کند درباره ابتلا به کرونای بانوان باردار و غیر بادار بود: مادران در دوران بارداری نسبت به یک خانم غیرباردار استعداد بیشتری در ابتلا ندارد، اما اگر مبتلا شوند نسبت به غیر باردار‌ها شدت بیماری در آن‌ها بیشتر خواهد بود ضمن اینکه باید توجه داشت، واکسن عارضه‌ای برای جنین ندارد چراکه واکسن قطعاتی از ویروس مرده است که از خون و جفت رد نمی‌شود و به جنین نمی‌رسد.
دکتر داوودی مقدم با اشاره به اینکه در تحقیقات نشان داده شده ایمنی نوزادانی که مادران واکسن زدند بیشتر است، ادامه می‌دهد: کرونا ناهنجاری جنینی نمی‌دهد، اما عوارضی مثل زایمان زودهنگام، پارگی زودهنگام کیسه آب، مرده زایی و سقط را گا‌ها به دنبال دارد.
از دکتر داوودی درباره انتقال کرونا از راه شیر مادر به نوزاد پرسیدیم وی می‌گوید: بیماری کرونا از راه شیر به نوزاد منتقل نمی‌شود، اما از نظر تماس امکان انتقال است لذا باید مادران حتما قبل از شیردهی با دستان تمیز و ماسک به نوزاد شیر دهند.
وی در پاسخ به این سوال که حالا اگر مادری کرونا گرفت و نزدیک زایمانش است چه کند پاسخ می‌دهد: براساس همان دستورالعمل‌های مامایی فرزندش را به دنیا می‌اورد و لزوما نوزادی که به دنیا می‌آید، کرونا ندارد، اما باید از مادر دور شود و شیردهی با شیر مادر و با شیشه به نوزاد داده شود.
دکتر داوودی با اشاره به اینکه واکسن تایید شده برای بانوان باردار سینوفارم است می‌گوید: اگر مادری دُز اول را قبل از بارداری آسترازانکا زده و بعد باردار شده دُز دوم را دوازده هفته به بعد بزند و یا برای بعد از بارداری موکول کند.
وی همچنین درباره احتمال عوارض جانبی واکسن COVID-۱۹ در افراد باردار می‌افزاید: این عوارض می‌تواند مشابه افراد غیر باردار باشد اگر یک زن باردار پس از واکسیناسیون واکنش خفیف مانند دچار تب شود، می‌توان توصیه به مصرف آستامینوفن کرد.
دانشگاه آکسفورد اطلاعات جدیدی منتشر کرد که نشان می‌داد ۹۹ درصد از زنان بارداری که به دلیل ابتلا به این بیماری در بیمارستان بستری می‌شوند، واکسن نزد‌ه‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد زنان حامله در صورت ابتلا به کووید- ۱۹ احتمالا به نوع شدید این بیماری دچار شوند.
انجام مطالعات بیشتر درمورد اثر واکسن در زنان باردار و شیرده در آزمایش‌های بالینی بسیار مهم است. با پیشرفت تحقیقات، هرچه زنان باردار بیشتری واکسینه شوند اثرات واکسن بهتر درک می‌شوند و توصیه‌های مربوطه منتشر می‌شوند. در حال حاضر توافق بر این است که زنان باردار و شیرده بتوانند پس از یک تصمیم گیری شخصی و بر اساس مشاوره با پزشک خود واکسینه شوند؛ و نتیجه اینکه با توجه به اینکه اطلاعات درباره این ویروس تکمیل نشده است و نادانسته‌های زیادی درباره آن هنوز وجود دارد به منظور اتخاذ تصمیمات درست توصیه می‌کنیم از اطلاعات منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ایران استفاده کنید.
WHO یادآوری می‌کند علاوه بر تزریق واکسن سینوفارم در بارداری، هنوز به حفظ و تقویت اقدامات بهداشت عمومی موثر مانند: گذاشتن ماسک، حفظ فاصله فیزیکی، شستن دست ها، بهداشت تنفسی و سرفه، جلوگیری از ازدحام جمعیت و حضور نداشتن در مکان‌های شلوغ و اطمینان از تهویه مناسب نیاز است.

خواندن 729 دفعه

رسانه

نظر دادن

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

Image

مرکز فوق تخصصی
درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا،
شعبه تهران خیابان شریعتی,
نبش خیابان یخچال پلاک 97

info@avicennaclinic.ir
خط ویژه - 02123519

ساعات کار

شنبه : 8صبح تا 8عصر
یکشنبه : 8صبح تا 8عصر
دوشنبه : 8صبح تا 8عصر
سه شنبه : 8صبح تا 8عصر
چهارشنبه : 8صبح تا 8عصر
پنجشنبه : 8صبح تا 1عصر

نماد اعتماد الکترونیکی