چاپ کردن این صفحه

تضمین امنیت غذایی با توسعه دانش تولید آزمایشگاهی جنین دام

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن سینای جهاددانشگاهی گفت: باید با توسعه دانش فنی و تکنولوژی تولید آزمایشگاهی جنین دام های سنگین مزرعه ای، امنیت غذایی کشورمان را تضمین کنیم. در حال حاضر به دانش فنی تولید آزمایشگاهی جنین گاو و گاومیش دست پیدا کرده ایم و به زودی تحقیقات به روی دام های شتر و اسب را نیز آغاز می کنیم.

دکتر رامین قهرمان زاده، عضو هیات علمی و معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن سینا گفت: یکی از اهداف پژوهشی پژوهشگاه ابن سینای جهاددانشگاهی، رسیدن به دانش فنی و تکنولوژی تولید آزمایشگاهی جنین دام های سنگین مزرعه ای مانند گاو، گاومیش، شتر و اسب است. پژوهشگاه نزدیک به ۱۳ سال است که در این زمینه تحقیق کرده و انواع مقالات و پتنت ها به چاپ رسانده است.

وی افزود: مهمترین کاربرد این فناوری تکثیر دام ­های پر بازده در سطح گله است؛ به جای اینکه از هر دام با خصوصیات برتر ژنتیکی یک گوساله در سال حاصل شود، می توانیم با تولید آزمایشگاهی جنین از گاوها /گاومیش ­های پر بازده، حدود ۲۰ گوساله در سال از هر دام برتر تولید و جمعیت این دام­ های ارزشمند را با سرعت ۲۰ برابری در گله تکثیر کنیم.

وی افزود: دانش فنی و تکنولوژی تولید آزمایشگاهی جنین گاو تقریبا چند سال پیش تکمیل و شرکتی نیز پیرامون اهداف این مهم تاسیس شد. اکنون این تکنولوژی در حال گسترش است. در این روش، جنین آزمایشگاهی تولید و فریز می شود و سپس برای دامداری­ های صنعتی به فروش می رسد. در حال حاضر نیز به فکر صادرات جنین و دانش فنی آن به کشورهای منطقه هستیم.

وی اظهارداشت: همچنین در این زمینه تحقیق به روی گاومیش را نیز آغاز کرده ایم؛ نیمه نخست امسال حدود ۴۰ راس گاومیش از ایتالیا (که به لحاظ اصلاح نژاد گاومیش، جزء اولین کشورها در دنیا محسوب می­شود) وارد کرده ایم.

وی به نحوه اجرای این پروژه اشاره کرد و در این خصوص گفت: در حال حاضر یک سری گاوهای پر بازده از نژادهای گوشتی (با مصرف نهاده دامی کمتر و تولید بالاتر) و شیری و دو منظوره از کشورهای فرانسه، آلمان و دانمارک وارد کشور کرده ایم. فرآیند کار به این صورت است که تخمک های این گاوها و گاومیش­ها با استفاده از دستگاه سونوگراف استحصال شده و در آزمایشگاه با اسپرم­ های برتر لقاح پیدا می­کند. پس از آن جنین­ های تولیدی منجمد شده و تا زمان انتقال به رحم گاوهای گیرنده در حالت انجماد در فریزر باقی می ­مانند.

قهرمان زاده به محاسن اجرای این طرح پرداخت و افزود: در حالت طبیعی یک گاو در طول عمر خود می­تواند ۳ الی ۴ بار زایمان طبیعی داشته باشد اما با استفاده از این روش از هر گاوی می­توان بیش از ۵۰ گوساله برتر در طول عمر اقتصادی گاو تولید کرد.

معاون پژوهشی پژوهشگاه ابن سینا یادآورشد: امروزه دنیا به این سمت پیش می ­رود که تعداد کلی گاوها و دام هایشان را کم کند اما به جای آن بازده تولید شیر و گوشت در دام­ هایشان را بالاتر ببرد زیرا با انجام این کار هزینه های تولید محصول کاهش پیدا می­کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا خاطرنشان کرد: همچنین در نظر داریم در این زمینه، فعالیت و تحقیقاتی به روی شترهای دوکوهانه در معرض انقراض و اسب­ های برتر آغاز کنیم. در حال حاضر زیر ساخت­ های این مهم در حال تاسیس هستند و به زودی نیز برای تأمین دام ­های شتر و اسب اقدام خواهیم کرد.

وی به اهمیت این موضوع اشاره کرد و در این خصوص گفت: در حال حاضر بحران­ هایی مانند خشکسالی، کم آبی، کمبود نهاده های دامی و … امنیت غذایی هر کشوری را تهدید می­کنند. ایران نیز به روی کمربند خشکسالی جهان قرار دارد بنابراین ضرورت دارد به علت بحران خشکسالی و کمبود نهاده های دامی برای تامین مواد غذایی و امنیت غذایی کشور به این مساله ورود یابیم و نسبت به تکثیر دام­ هایی که نیاز به نهاده­های دامی وارداتی کمتری دارند، اقدام کنیم. قطعا اگر در این خصوص غفلت نماییم، امنیت غذایی مان به خطر میفتد از اینرو باید هرچه زودتر و سریعتر این تکنولوژی را در کشور توسعه دهیم و بحث امنیت غذایی را مد نظر بگیریم تا در آینده کمتر دچار مشکل شویم.

خواندن 183 دفعه